|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mieszkaniowy Site Admin
Dołączył: 02 Lut 2007 Posty: 246
|
Wysłany: Sro Sty 23, 2008 1:27 pm Temat postu: Jak założyć spółdzielnię... krok po kroku |
|
|
Aktualnie przewiduje się dwa sposoby – tryby utworzenia spółdzielni socjalnej:
1. tryb indywidualny: założycielami są osoby bezrobotne, niepełnosprawne i inne spełniające warunki ustawy;
2. tryb zinstytucjonalizowany: za pośrednictwem i przy pomocy Centrum Integracji Społecznej oraz poprzez przekształcenie Spółdzielni Inwalidów lub Spółdzielni Niewidomych.
krok 1. Decyzja
Krok z pewnością najtrudniejszy...
Spółdzielnie socjalne są dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z racji długotrwałego bezrobocia, niepełnosprawności, bezdomności, zaburzeń psychicznych, dla byłych więźniów itd.
Dla tych kategorii osób spółdzielnia ma stanowić nową szansę osiągnięcia autonomii nie tylko ekonomicznej, ale także społecznej i kulturalnej.
Założycielami spółdzielni są właśnie ONI; to oni tworzą zarząd, podejmują decyzje, biorą na siebie ryzyko.
A jak się nie uda? Będzie kolejne życiowe niepowodzenie... Czy to możliwe? Czy to realne? Czy to jest odpowiedzialne?
Na te pytania trzeba odpowiedzieć. Jeśli odpowiedź ma być twierdząca, trzeba zapewnić inicjatywie maksymalne bezpieczeństwo ekonomiczne, organizacyjne i społeczne.
Wydaje się, że przedsięwzięcie może być realne jedynie przy działającej w tym zakresie organizacji pozarządowej, która ma już własne doświadczenia i osiągnęła wiarygodność społeczną.
Przy takim założeniu decyzja osobista członka – założyciela spółdzielni może i powinna być podejmowana równolegle z decyzją władz organizacji partnerskiej.
Takie rozwiązanie jest bliskie trybowi zakładania spółdzielni przy pomocy Centrów Integracji Społecznej, których na razie jest w Polsce kilka i o ich doświadczeniach jeszcze za wcześnie mówić...
Tworząc spółdzielnię wspieraną przez istniejącą organizację pozarządową, należy jasno określić wzajemne prawa i zobowiązania, zakres wsparcia, warunki współpracy itd., zapewnić z jednej strony osłonę „parasolową” i bezpieczeństwo, ale z drugiej strony autonomię nowo powstałego podmiotu.
Jeśli:
- zapewnimy sobie współpracę z właściwym Urzędem Pracy;
- podejmiemy decyzję dotycząca charakteru spółdzielni (produkcyjna? usługowa? itp.)
- mamy pomysł na działalność;
- posiadamy biznes plan;
- przyjęliśmy strategię działania;
- ?
możemy przejść do kroku 2.
krok 2. Przygotowanie statutu.
Statut jest podstawowym aktem prawnym spółdzielni regulującym całokształt jej struktury organizacyjnej, określającym charakter spółdzielni, prawa i obowiązki członków, kompetencje organów, tryb podejmowania decyzji oraz wszystkie inne kwestie prawidłowego funkcjonowania spółdzielni.
W chwili obecnej ustawą określającą ramy spółdzielni socjalnej i stanowiącą podstawę do jej rejestracji jest Prawo Spółdzielcze z dnia 16. XI 1982.
Najlepiej zlecić pisanie statutu prawnikowi (prawdopodobnie już zaczynamy ponosić koszty...), któremu przekazujemy własna wizję funkcjonowania spółdzielni.
krok 3. Walne Zebranie
Walne Zebranie to najważniejszy decyzyjny organ spółdzielni. W tym wypadku jest to Zebranie Założycielskie. W Zebraniu uczestniczą wszyscy członkowie – założyciele spółdzielni.
W trakcie Walnego Zebrania założyciele podejmują następujące decyzje w formie uchwał:
* o powołaniu spółdzielni socjalnej, z podaniem nazwy, adresu siedziby, składu zarządu, numerów PESEL;
* o przyjęciu statutu, pod którym składają podpisy członkowie – założyciele;
* o powołaniu Zarządu w składzie: ... ;
* o powołaniu Rady Nadzorczej w składzie: .... – w przypadku, gdy liczba członków jest większa od 15. Gdy liczba członków jest mniejsza, prawo kontroli spółdzielni przysługuje każdemu członkowi.
Walne Zebranie jest protokołowane, a protokół podpisany przez protokolanta i Przewodniczącego zebrania.
Uzupełniamy dokumenty :
- o złożone przez założycieli zaświadczenia potwierdzające posiadanie uprawnień do bycia członkiem spółdzielni socjalnej;
- o listę obecności wraz z adresami członków – założycieli i ich oryginalnym podpisami.
krok 4. Rejestracja
Spółdzielnia socjalna podlega obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
Należy wypełnić następujące formularze:
* KRS – W5 – wniosek o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców;
* KRS – WK – Organy podmiotu / wspólnicy uprawnieni do reprezentowania spółki);
* KRS – WM – Przedmiot działania;
Wypełnione formularze wraz z załącznikami:
- protokołem z Zebrania Walnego;
- listą obecności;
- uchwałą Walnego Zebrania o powołaniu spółdzielni;
- uchwałą o przyjęciu statutu wraz ze statutem;
- zaświadczeniami wymaganymi przez Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 października 2004 w sprawie wzorów dokumentów niezbędnych do utworzenia spółdzielni socjalnej;
...składamy w Sądzie Rejonowym - Sądzie Gospodarczym w Lublinie, przy ul. Garbarskiej 20 , gdzie mieści się Krajowy Rejestr Sądowy.
Uwaga
Trzeba zapłacić za wpis do rejestru przedsiębiorców (1000, 00 zł) oraz za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (500, 00 zł).
Niestety, to jeszcze może nie być koniec...Jest bardzo prawdopodobne, że Sąd będzie dodatkowo wzywał o uzupełnienia, wyjaśnienia, dopracowania itp. ... Trzeba więc uzbroić się w cierpliwość.
Jeśli Sąd zarejestruje Spółdzielnię i otrzymacie Postanowienie oraz Odpis Aktualny z Rejestru Przedsiębiorców, to możecie zrobić...
krok 5. Rozpoczęcie działalności
W tym celu należy zgłosić Spółdzielnię do kolejnych rejestrów:
o w Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym przy ul. Leszczyńskiego 48 w Lublinie uzyskać numer REGON;
o we właściwym Urzędzie Skarbowym uzyskać numer identyfikacji podatkowej (NIP);
o w ciągu 7 dni od zatrudnienia pierwszego pracownika zgłosić trzeba spółdzielnię w ZUS jako płatnika składek;
Jednocześnie...
* otwieramy rachunek bankowy (o rachunku informujemy ZUS i Urząd Skarbowy);
* zakupujemy pieczęcie firmowe z nazwą spółdzielni, adresem oraz numerem NIP i REGON;
* działalność gospodarczą spółdzielnia musi prowadzić w sposób określony w ustawie Prawo działalności gospodarczej z dnia 19 listopada 1999, spełniając warunki związane z ochroną życia i zdrowia ludzkiego, przepisów budowlanych, sanitarnych, przeciwpożarowych i ochrony środowiska;
* miejsce wykonywania działalności gospodarzącej należy zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy i zatrudnić pracowników zgodnie z wymogami Kodeksu Pracy;
* ustawa o rachunkowości z 29 września 1994 roku ze zmianami w art.2 ust. 1 określa obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli w zakresie tzw. „pełnej księgowości”... |
|
Powrót do góry |
|
|
Mieszkaniowy
|
Wysłany: Temat postu: Ogłoszenia z portalu |
|
|
Ładowanie ogłoszeń... |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|