FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
Skąd wziąć pieniądze na remont budynku?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Spółdzielnie mieszkaniowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Weronika
Moderator
Moderator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 237
Skąd: Szwecja

PostWysłany: Czw Sty 24, 2008 1:50 pm    Temat postu: Skąd wziąć pieniądze na remont budynku? Odpowiedz z cytatem

Jeśli twoja wspólnota mieszkaniowa zamierza zrobić remont budynku, to najwyższy czas zabrać się do roboty. Przy umiejętnym działaniu remont nie pociągnie za sobą zwiększenia funduszu remontowego.

Początek roku to dobry czas, żeby pomyśleć o remoncie centralnego ogrzewania oraz dociepleniu budynku. Takie prace mogą przyczynić się do znaczącej oszczędności ciepła. Dzięki modernizacji instalacji c.o. można zatrzymać do 15 proc. ciepła. Kolejne 20-30 proc. można zaoszczędzić dzięki dociepleniu ścian i dachu budynku oraz wymianie okien.

W styczniu i w lutym są zebrania wspólnot, na których musi być podjęta uchwała dająca zarządowi uprawnienia do przeprowadzenia remontu. Do załatwienia formalności trzeba zabrać się najpóźniej w lutym, a sam remont rozpocząć najpóźniej na przełomie sierpnia i września. W przeciwnym razie można nie zdążyć przed zimą. (Orientacyjny harmonogram działań - obok).

Remont budynku z powodzeniem przeprowadziła w 2005 roku wspólnota budynku mieszczącego się przy ul. Smoleńskiej na warszawskim Targówku. - Dzięki temu, mimo że na dworze jest zimno, większość kaloryferów w moim mieszkaniu jest wyłączona - mówi Adam Lewandowski, członek zarządu wspólnoty i jeden z inicjatorów remontu. Koszt remontu w czteropiętrowym (koło 40 mieszkań) budynku z 1975 roku wyniósł ponad 400 tys. zł, podczas gdy wspólnota miała tylko 140 tys. zł na koncie uzbierane ze składek na fundusz remontowy. Mimo to nie podniesiono funduszu, który obecnie wynosi około 2 zł za m kw. mieszkania.

Kredyt termomodernizacyjny

Remont przeprowadzono dzięki kredytowi na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Może być on przeznaczony na prace zmniejszające koszty ogrzewania. Mogą być więc z niego pokryte koszty wymiany węzłów c.o., okien, zmianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne czy wykonanie przyłączy technicznych do scentralizowanego źródła ciepła. Mogą z niego skorzystać samorządy, spółdzielnie mieszkaniowe czy wspólnoty mieszkaniowe.

Takie kredyty są udzielane przez banki komercyjne przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, w którym istnieje specjalny Fundusz Termomodernizacyjny.

Dzięki funduszowi można uzyskać pomoc w formie premii termomodernizacyjnej, która stanowi źródło spłaty 25 proc. zaciągniętego kredytu. Przy kredycie rzędu 250 tys. zł premia więc wyniesie około 62,5 tys. zł. Trzeba jednak przy tym spełnić wiele wymagań.

Warunkiem otrzymania premii termomodernizacyjnej jest przedstawienie audytu energetycznego - czyli opracowanie określające zakres i parametry techniczne oraz ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Audyt ma wskazać optymalne rozwiązanie pod względem kosztów remontu i oszczędności ciepła. W wyniku termomodernizacji musi nastąpić odpowiednie zmniejszenie rocznego zużycia energii do ogrzewania.

Są też warunki przydzielenia samego kredytu:

# bank komercyjny sam podejmuje decyzję o udzieleniu kredytu, oceniając zdolność kredytową potencjalnego kredytobiorcy (czyli np. wspólnoty);

# kredyt na remont nie może przekraczać 80 proc. wartości przedsięwzięcia;

# okres spłaty kredytu nie może być dłuższy niż dziesięć lat;

# spłata kredytu wraz z odsetkami powinna być pokryta z oszczędności w opłatach za energię.

Jak mówi Adam Lewandowski, gdyby nie kredyt, remontu by nie było. - Ewentualnie musielibyśmy podwyższyć kilkakrotnie fundusz remontowy już na rok lub dwa lata przed remontem - dodaje. A takich pieniędzy nikt by nie płacił. Obecnie spłata pożyczki pochłania 3 tys. zł miesięcznie, średni przychód z funduszu remontowego wynosi 5 tys. zł.

Na początek audyt i projekt


Audyt energetyczny to początek działania. Ma on wykazać, czy oszczędności na ogrzewaniu pokryją koszty pożyczki. Audyt zawiera w sobie informacje m.in. o rodzaju i jakości materiałów do docieplenia oraz o tym, jak zmodernizować węzeł cieplny i docieplić dach, żeby uzyskać wymagane oszczędności. W audycie podane są także procentowe oszczędności energii w wyniku remontu oraz koszt przedsięwzięcia (m.in. wysokość koniecznego kredytu). Koszt sporządzenia audytu waha się w granicach 4-10 tys. zł. Mogą go zrobić tylko wyspecjalizowane firmy, których listę podaje Ministerstwo Transportu i Budownictwa >>.

Kolejny krok to przygotowanie projektu architektonicznego remontu elewacji budynku oraz modernizacji instalacji centralnego ogrzewania. Trzeba uważać, bo ceny, jakich biura architektoniczne domagają się za zrobienie projektu, mogą być bardzo duże. - Znaleźliśmy firmę z Poznania, która wykonała projekt za 2 tys. zł, a mieliśmy propozycje nawet za 8-9 tys. zł - mówi Lewandowski. Wykonanie projektu centralnego ogrzewania to wydatek rzędu 4-6 tys. zł.

Z projektem można zacząć szukać firmy wykonawczej i wystąpić o pozwolenie na budowę z wydziału architektury w urzędzie dzielnicowym (lub gminnym). Pozwolenie jest niezbędne, gdy docieplamy budynek mający powyżej 12 m wysokości. Wtedy jednak roboty budowlane i tak należy zgłosić w urzędzie miasta lub gminy.

Uzyskanie pozwolenia na budowę może trochę potrwać. - W Warszawie na pozwolenie czeka się nawet do 30 dni - opowiada Lewandowski. W innych regionach czas ten może się trochę różnić. Przykładowo w Urzędzie Miasta w Jastrzębiu Zdroju dowiedzieliśmy się, że jeśli wniosek nie ma błędów, wtedy urzędnicy starają się rozpatrzyć go w ciągu dwóch tygodni. Zgodnie z prawem budowlanym urząd wydający pozwolenie ma na to 65 dni. Jeśli nie wyda decyzji w tym czasie, naliczane są w stosunku do niego kary w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki.

Po uzyskaniu pozwolenia na budowę możemy przystąpić do docieplania budynku. Koszt wykonania modernizacji też może znacząco różnić się w cenie. W przypadku budynku przy ul. Smoleńskiej firmy oferowały wykonanie remontu elewacji w cenach od 330 do 430 tys. zł, a centralnego ogrzewania od 70 do 100 tys. zł. Warto więc dobrze poszukać przed wyborem konkretnej firmy.

Trzeba jeszcze poczekać na potwierdzenie z banku, że kredyt termomodernizacyjny został przyznany i można ruszać z remontem (prace modernizacyjne muszą być zgodne z planem sporządzonym w audycie!).

UWAGA! Za wszystkie roboty budowlane trzeba zbierać faktury, które później należy przekazać do banku obsługującego kredyt.

Usuwanie azbestu


Istnieje jeszcze inna możliwość na uzyskanie pieniędzy na remont. Można je zdobyć, jeśli budynek mieszkalny jest pokryty azbestem (wiele budynków mieszkalnych z lat 60., 70. i 80. było np. krytych płytami eternitowymi z zawartością azbestu). W tym przypadku można starać się o zwrot kosztów zdjęcia, przewozu i utylizacji azbestu. Trzeba jednak pamiętać, że azbest mogą zdejmować tylko wyspecjalizowane firmy. Można o nie zapytać w wydziale środowiska w urzędzie gminy czy urzędzie miasta. Ich oferty można też znaleźć w internecie. Wspólnocie przy ul. Smoleńskiej się udało. - Dało nam to 25 tys. zł oszczędności - mówi Lewandowski.

Nie ma co jednak liczyć na to, że z dotacji na usunięcie azbestu uda się wymienić także dach. Na to wspólnota musi przeznaczyć własne pieniądze.

Aby otrzymać wsparcie przy likwidacji pokrywy azbestowej z budynku, istnieje kilka możliwości. Jak mówi Monika Lesz, radca ministra środowiska z departamentu polityki ekologicznej, można zgłosić się do urzędu gminy czy urzędu miasta. Dysponują one pieniędzmi, które mogą być przeznaczone na usuwanie azbestu. - Gminy mogą pomóc, ale nie muszą tego robić - podkreśla Lesz.

Prawo zmusza co prawda gminy do robienia inwentaryzacji budynków, które są pokryte azbestem, wcale to jednak nie oznacza, że gmina będzie miała dla każdego pieniądze na jego usunięcie. - W Warszawie nie będzie z tym problemu, natomiast na obszarach wiejskich, gdzie azbestu jest najwięcej, pieniędzy może być za mało - mówi Monika Lesz.

Inną możliwością na usunięcie azbestu jest zaciągnięcie preferencyjnego kredytu (oprocentowanie w skali roku rzędu 3 proc.). Niestety, poprzednia transza kredytów udzielanych przez Bank Ochrony Środowiska już się wyczerpała i dopiero jest prowadzona procedura przetargowa na nowy bank obsługujący kredyty.

dom.gazeta.pl
_________________
Szukasz Nieruchomości ?
Szukasz Kredytu mieszkaniowego ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Mieszkaniowy






Wysłany:     Temat postu: Ogłoszenia z portalu

Ładowanie ogłoszeń...
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Spółdzielnie mieszkaniowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Nieruchomości | Kredyt Mieszkaniowy