FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
Jak zgodnie z prawem zmienić przeznaczenie budynku?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Prawo na rynku nieruchomości
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Weronika
Moderator
Moderator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 237
Skąd: Szwecja

PostWysłany: Wto Mar 04, 2008 2:33 pm    Temat postu: Jak zgodnie z prawem zmienić przeznaczenie budynku? Odpowiedz z cytatem

Na pytania związane z wykorzystywaniem lokalu, w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza odpowiada Mariola Berdysz, dyrektor Fundacji Wszechnica Budowlana.

Adaptacja lokalu

Chcemy zaadaptować lokal handlowy w bloku mieszkalnym na parterze na zakład pracy. Będzie to nieuciążliwa produkcja (ale nie biuro). Blok ma już pozwolenie na użytkowanie, ale lokal jest jeszcze w stanie surowym. Będzie tam pracować ok. dziesięciu osób na jednej zmianie. Musimy w lokalu wykonać nowe instalacje (m.in. wentylację) i węzeł sanitarny. Wiem, że w tym miejscu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego – czy w takiej sytuacji trzeba występować o warunki zabudowy?


Tak. Wprawdzie czytelnik nie podaje, o jaką produkcję chodzi, ale z zakresu prac dostosowawczych wynika, że potrzebne będzie pozwolenie budowlane. A to oznacza, że będzie musiał wystąpić o warunki zabudowy na przebudowę ze zmianą sposobu użytkowania. Występuje się o nie do właściwego urzędu miasta bądź gminy. Radzę wystąpić o takie warunki, zanim zaangażuje się pan w inwestycję, może się bowiem okazać, że umieszczenie w tym konkretnym miejscu produkcji jest niemożliwe, np. nie ma możliwości dopuszczenia tej funkcji ze względu na przeznaczenie obiektów znajdujących się w sąsiedztwie. Powyższe wyjaśnienia dotyczą lokalu znajdującego się już w użytkowaniu. Jeżeli jest to obiekt w budowie, to potrzebne będzie zamienne pozwolenie na budowę, bo zmiana sposobu użytkowania jest istotnym odstępstwem od projektu.

Biuro w zabytku

Wraz z inną osobą jestem właścicielem lokalu mieszkalnego na drugim piętrze w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków. W części mieszkania chcemy wspólnie prowadzić działalność gospodarczą: biuro rachunkowe. Jakie kroki mamy poczynić, czy uda nam się pominąć uciążliwą drogę zezwoleń i zmiany sposobu użytkowania lokalu? Czy wystarczy, że w urzędzie miejskim w referacie opłat i podatków zgłosimy płacenie jedynie innego podatku od nieruchomości?


Na ogół nie ma przeszkód w prowadzeniu w mieszkaniu jednoosobowo, a nawet w dwie osoby, działalności gospodarczej, zwłaszcza jeżeli jest to praca biurowa.

Ale problemy się pojawią, gdy do biura będą przychodzić klienci albo zatrudnią państwo u siebie chociaż jedną osobę na umowę o pracę. Wówczas trzeba zgłosić zmianę sposobu użytkowania. Zmieniają się bowiem warunki – przede wszystkim pracy, a często też bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Na przykład będzie przychodziło tylu klientów, że klatka schodowa w takim budynku okaże się zbyt wąska. Generalnie – jeżeli nie jest to działalność jednoosobowa i jest związana z zatrudnieniem osób na umowę o pracę, to zgłoszenie będzie potrzebne. Sprawę u państwa komplikuje dodatkowo fakt, że jest to budynek zabytkowy. Potrzebna będzie opinia osoby z odpowiednimi uprawnieniami budowlanymi, która stwierdzi np., czy stropy wytrzymają obciążenie wynikające z prowadzonej działalności. I, oczywiście, trzeba zapytać o zgodę konserwatora zabytków.

Skup skupowi nierówny

Nasza spółdzielnia rolnicza wydzierżawiła niepotrzebny jej magazyn zbożowy, w którym znajdował się też punkt skupu zboża, na punkt skupu złomu. W budynku nie dokonano żadnych przeróbek ani zmian konstrukcyjnych. Czy trzeba zgłosić zmianę sposobu użytkowania takiego obiektu?

Tak. Zupełnie inne są wymagania techniczne przy magazynach zbożowych, a inne przy zbiórce złomu. Trzeba będzie też sprawdzić, czy tego rodzaju działalność jest w danym miejscu dopuszczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli takiego planu nie ma, to trzeba będzie wystąpić o warunki zabudowy. Może się też okazać, że trzeba przeprowadzić na tyle istotne zmiany, że potrzebne będzie pozwolenie budowlane. Wówczas niezbędny się okaże projekt budowlany oraz oświadczenieo dysponowaniu terenem na cele budowlane.

Magazyn to nie stolarnia

Użytkuję magazyn paszowy jako stolarnię. Czy muszę zmienić sposób użytkowania tej hali, jeżeli jestem tylko dzierżawcą?

O zmianę sposobu użytkowania może wystąpić zarówno właściciel nieruchomości, jak i dzierżawca. To od umowy między państwem zależy, kto to zrobi. Z pewnością wymagania dla magazynu paszowego są zupełnie inne niż dla stolarni. Musi więc pan zgłosić zmianę sposobu użytkowania i liczyć się z tym, że starosta nakaże wystąpić o pozwolenie budowlane. Musi się pan liczyć też z koniecznością uzyskania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu (chyba że w tym miejscu jest obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego). Potrzebne również będą inne uzgodnienia, np. przeciwpożarowe czy sanitarne.

Kłopotliwe okno sąsiada

Sąsiad ma przylegającą do mojego ogrodzenia murowaną komórkę z lat 60. Jej okna wychodzą na moją posesję. Sąsiad zamierza zmienić przeznaczenie tego budynku i prowadzić w nim działalność usługową. Chce, by nadal okno znajdujące się w ostrej granicy wychodziło na moją posesję. Twierdzi, że pozwala na to rozporządzenie ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Moim zdaniem trzeba tu zastosować prawo budowlane, które mówi, że zmiana funkcji obiektu wymaga pozwolenia na budowę. Kto ma rację?


Przede wszystkim należy ustalić, czy okno w tym miejscu znajduje się legalnie i zgodnie z prawem – to powinien rozstrzygnąć powiatowy inspektor nadzoru budowlanego.

Natomiast odrębną sprawą jest sama zmiana sposobu użytkowania – w tym wypadku sąsiad będzie musiał postępować zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym, czyli dokonać zgłoszenia, a być może też uzyskać pozwolenie budowlane. Trudno więc w tej sytuacji jednoznacznie stwierdzić, czy okno może pozostać.

Sklep na bank

Wynajmowałem lokal użytkowy na sklep przemysłowy z artykułami RTV. Umowa się skończyła i teraz lokal chce wynająć bank. Wydział budownictwa urzędu miejskiego uważa, że w takiej sytuacji następuje zmiana sposobu użytkowania lokalu użytkowego.Czy ma rację?


Tak. Inne są wymagania dla sklepów, a inne dla banków. W banku musi być miejsce m.in. na sejf, a co się z tym wiąże – inny będzie układ i wielkość obciążeń. Dlatego zgłoszenie jest konieczne. Może też się okazać, że potrzebne będzie również pozwolenie budowlane, zależy to od zakresu wykonywanych prac.
_________________
Szukasz Nieruchomości ?
Szukasz Kredytu mieszkaniowego ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Mieszkaniowy






Wysłany:     Temat postu: Ogłoszenia z portalu

Ładowanie ogłoszeń...
Powrót do góry
REPORTOWICZ
Ekspert
Ekspert


Dołączył: 20 Lut 2021
Posty: 1110

PostWysłany: Pią Maj 07, 2021 6:43 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Akurat dla mnie takie kwestie jeszcze nie były potrzebne, ale nigdy nie wiemy kiedy faktycznie może nam się ta wiedza przydać. Przy okazji ja również miałem okazję niedawno współpracować z firmą https://skupujemym.pl/ która bez najmniejszego problemu zdecydowała się skupić ode mnie moją nieruchomość.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Prawo na rynku nieruchomości Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Nieruchomości | Kredyt Mieszkaniowy