FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
Podpisanie ostatecznej umowy sprzedaży

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Prawo na rynku nieruchomości
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Weronika
Moderator
Moderator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 237
Skąd: Szwecja

PostWysłany: Pią Lut 01, 2008 8:37 pm    Temat postu: Podpisanie ostatecznej umowy sprzedaży Odpowiedz z cytatem

Przy zawieraniu ostatecznej umowy sprzedaży domu nie będzie tak beztrosko jak w przypadku kupna lizaka. Ale zasada pozostaje ta sama. Przez umowę sprzedaży jedna ze stron (sprzedawca) zobowiązuje się przenieść na drugą stronę (kupującego) własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. A zatem do istotnych elementów umowy sprzedaży należy określenie rzeczy, będącej przedmiotem sprzedaży i ceny, za którą rzecz jest zbywana.

Co zawrzeć w umowie?


W przypadku nieruchomości zabudowanej domem jednorodzinnych opis powinien zawierać powierzchnię działki, jej położenie, informację, że jest zabudowana domem rodzinnym o określonej powierzchni. Opisany także powinien być stan prawny nieruchomości, dane dotyczące księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, informacja, czy istnieją jakieś obciążenia nieruchomości nie ujawnione w księdze wieczystej, czy toczą się jakieś spory dotyczące nieruchomości. Jeżeli w odpisie z księgi wieczystej znajduje się adnotacja, że wpłynęły wnioski, które nie są przez sąd rozpoznane, należy się upewnić, czego te wnioski dotyczą. Jeżeli w księdze wieczystej wpisana jest hipoteka, a przedmiotem zbycia ma być nieruchomość bez obciążeń hipotecznych, do aktu notarialnego powinno zostać załączone oświadczenie banku (podpisane przez co najmniej dwie osoby), wyrażające zgodę na zbycie nieruchomości bez obciążeń. Jeżeli chodzi o stan techniczny domu to w przypadku, kiedy sprzedawca zobowiązany jest do wykonania jakichkolwiek dodatkowych prac, należy poprosić o zamieszczenie takiej uwagi w umowie. Można załączyć do umowy protokół z odbioru technicznego, czy listę usterek, które mają zostać przez sprzedawcę usunięte.

Jaka cena?


Określenie ceny nie powinno stanowić problemu (kwota plus podatek). Jeżeli wpłaciliśmy przed zawarciem umowy sprzedaży całą cenę, to w umowie sprzedawca powinien potwierdzić ten fakt. Jeżeli część ceny pozostaje do zapłaty, należy określić termin, w jakim kwota ta ma być zapłacona. Jeżeli takiego terminu nie określimy, będzie ona płatna na wezwanie sprzedawcy (na przykład już dzień po zawarciu umowy).

Pełnomocnik jest upoważniony?


Należy upewnić się, że osoba działająca w imieniu sprzedawcy, jest upoważniona do zawarcia umowy. Warto zobaczyć odpowiedni odpis z rejestru przedsiębiorców, żeby upewnić się, czy dana osoba może samodzielnie reprezentować spółkę. Jeżeli umowę podpisuje pełnomocnik, zażądajmy do wglądu pełnomocnictwo. Aby sprawdzić tożsamość osoby fizycznej możemy zawsze poprosić o dowód osobisty.

Koniecznie u notariusza


Umowa sprzedaży nieruchomości zawsze zawierana jest w formie aktu notarialnego (inaczej jest nieważna). Również do notariusza należeć będzie sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości, zdolności do reprezentacji oraz innych dokumentów (wypis z planu miejscowego, wypis z rejestru gruntów, decyzja o pozwoleniu na budowę, wymagane prawem spółek handlowych uchwały, itp.).

Uważnie przeczytaj i... pytaj

Z uwagą przeczytajmy wszystkie postanowienia umowy na podstawie których oświadczamy, iż sprzedawca wywiązał się ze wszystkich zobowiązań wynikających z umowy. Jeżeli w budynku prowadzone są jeszcze jakieś prace, informacja o tym powinna znaleźć się w umowie. W umowie sprzedaży należy napisać, kiedy nieruchomość została kupującemu wydana. Właśnie od tej daty płynął będzie 3 letni termin do zgłoszenia ewentualnych roszczeń z tytułu rękojmi.

Akt notarialny zawiera również wniosek o ujawnienie w księdze wieczystej nowego właściciela nieruchomości. Opłatę sądową uiszcza się na rachunek notariusza i on przekazuje tę opłatę do sądu. Ale pamiętajmy, że nie zawsze wniosek taki będzie rozpoznany od razu przez sąd. Może zdarzyć się, że sąd wezwie nas do uzupełnienia wniosku. Prosimy zatem zwrócić uwagę na wszelką korespondencję z sądu i ustosunkować się do niej w wyznaczonym przez sąd terminie, inaczej może okazać się, że sąd nie wpisze nas jako właściciela i nowy wniosek wiązać się będzie z koniecznością uiszczenia wpisu sądowego po raz drugi.

W trakcie podpisywania umowy nie bójmy się zadawać pytań. Pamiętajmy, że wszelkie niejasności, czy niezrozumiałe pojęcia może także wyjaśnić notariusz.

dom.pl
_________________
Szukasz Nieruchomości ?
Szukasz Kredytu mieszkaniowego ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Mieszkaniowy






Wysłany:     Temat postu: Ogłoszenia z portalu

Ładowanie ogłoszeń...
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Prawo na rynku nieruchomości Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Nieruchomości | Kredyt Mieszkaniowy