FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
Założenie i aktualizacja księgi wieczystej (poradnik)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Prawo na rynku nieruchomości
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Weronika
Moderator
Moderator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 237
Skąd: Szwecja

PostWysłany: Wto Paź 26, 2010 10:16 pm    Temat postu: Założenie i aktualizacja księgi wieczystej (poradnik) Odpowiedz z cytatem

W Polsce nadal spora cześć nieruchomości ma nieuregulowany stan prawny przejawiający się głównie brakiem założonej księgi wieczystej lub brakiem aktualnych wpisów. Tymczasem nieruchomości takie prawie nie istnieją dla obrotu, nie mogą stanowi również zabezpieczenia dla kredytów oraz trudno też na nich prowadzić jakiekolwiek inwestycje.

Zanim jednak wniesiemy wniosek o założenie księgi wieczystej lub o aktualizację wpisów musimy zgromadzić szereg dokumentów, a nierzadko sam wniosek musimy poprzedzić innymi postępowaniami na przykład przeprowadzeniem postępowania spadkowego, czy dokonania zasiedzenia nieruchomości. Zatem założenie księgi wieczystej jest najczęściej finałem nieraz żmudnej drogi regulacji stanu prawnego nieruchomości.

Co to jest księga wieczysta?
Księgi wieczyste prowadzą sądy rejonowe wydziały ksiąg wieczystych właściwe ze względu na miejsce położenia nieruchomości w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości. Księgi wieczyste zdefiniować można jako rodzaj dokumentu
urzędowego, w którym ujawnia się oznaczenie nieruchomości, właściciela nieruchomości i prawa dotyczące nieruchomości. Księga wieczysta jest zatem swoistym dowodem osobistym dla nieruchomości, a jej brak rodzi podobne problemy co brak dowodu osobistego u osoby fizycznej. Podstawowym aktem prawnym dotyczącym tej materii jest ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece.

Z czego składa się księga wieczysta?

Każda księga wieczysta składa się z czterech działów :
Dział I –zawiera oznaczenie nieruchomości i spis praw. Tu wpisuje się numery i powierzchnie działek składających się na daną nieruchomość, ich położenie oraz opis zabudowań. Tutaj też pod pozycją I-Sp. wpisuje się prawa przysługujące danej nieruchomości na przykład przysługujące każdoczesnemu właścicielowi nieruchomości służebności.
Dział II – wskazuje właściciela a także użytkownika wieczystego jeżeli nieruchomość oddana została w wieczyste użytkowanie i podstawę prawną nabycia prawa (np. umowę sprzedaży, darowizny itd.).
Dział III - zawiera prawa, roszczenia, ciężary i ograniczenia obciążające daną nieruchomość. W dziale powinny znaleźć się przede wszystkim wpisy dotyczące służebności ciążących na nieruchomości. Zatem z działu tego można dowiedzieć się czy jakaś inna osoba ma na przykład prawo przejeżdżać przez tą nieruchomość, czy mieszkać w budynkach znajdujących się na niej.
Dział IV - zawiera wpisy dotyczące hipotek obciążających nieruchomość.


Na podstawie czego następują wpisy?

Zanim przystąpimy do założenia księgi wieczystej lub jej aktualizacji musimy zgromadzić stosowne dokumenty bez których sąd odmówi nam wpisu. Postępowanie wieczystoksięgowe oparte jest bowiem głównie o dokumenty i to one stanowią podstawę wpisu w poszczególnych działach księgi wieczystej. W toku postępowania o założenie księgi wieczystej musimy zatem wykazać za pomocą dokumentów fakty podlegające wpisowi. Wśród dokumentów tych można wyróżnić dokumenty stanowiące podstawę opisu nieruchomości, którymi są dane z ewidencji gruntów i budynków, wydane przez właściwe organy geodezyjne. Dokumentami takimi będą wyrys z mapy ewidencyjnej wraz z tzw. synchronizacją, czyli legendą wyjaśniającą zmiany oznaczeń i powierzchni działek. Innymi dokumentami będą dokumenty stwierdzające własność nieruchomości, czyli wykazujące kto jest właścicielem danej nieruchomości. Podstawę wpisu własności może stanowić tylko dokument na którego podstawie tą własność przysądzono lub nabyto (orzeczenie sądu, akt notarialny, decyzja administracyjna).

Jak wygląda postępowanie?
Założenie księgi wieczystej następuje na wniosek osoby uprawnionej. Po złożeniu wniosku sąd wszczyna postępowanie, które jest postępowaniem nieprocesowym, ale odbywającym się na specjalnych zasadach przewidzianych w ustawie o księgach wieczystych i hipotece. W postępowaniu o założenie księgi wieczystej sąd przeprowadza dowody, jakie stosownie do okoliczności uzna
za potrzebne. Bierze pod uwagę zbiory dokumentów, dane z ewidencji gruntów i budynków oraz inne dostarczone mu dokumenty będące załącznikami do wniosku. Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego sąd wydaje postanowienie o założeniu księgi wieczystej. Postanowienie to jest podstawą do dokonania wpisów do księgi wieczystej. O założeniu księgi wieczystej zawiadamia się wszystkich zainteresowanych, a także właściwy organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków.

Jakie są koszty wpisów?

Wszystkie koszty związane z opłatami
sądowymi przy zakładaniu i wpisach do ksiąg wieczystych reguluje ustawa z dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Reguluje ona wysokość oraz tryb naliczania i pobierania opłat sądowych, zasady ich zwrotu, zwalniania od kosztów, umarzania, rozkładania na raty oraz odraczania terminu zapłaty.

Zgodnie z nią pobiera
się :

200 zł - od wniosku o wpis własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego (np. hipoteki), a jeżeli wniosek dotyczy wpisu udziału w prawie, pobiera się część tej opłaty proporcjonalną do wysokości udziału, nie mniej jednak niż 100 zł.
150 zł - od wniosku o wpis własności, użytkowania wieczystego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na podstawie dziedziczenia, zapisu lub działu spadku albo zniesienia współwłasności (pobiera się jedną opłatę niezależnie od liczby udziałów w tych prawach), własności, użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nabytego w wyniku podziału majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej między małżonkami, własności nieruchomości rolnej o powierzchni do 5 ha, praw osobistych i roszczeń, zmiany treści ograniczonych praw rzeczowych (np. zmiany treści hipoteki).
60 zł - od wniosku o założenie księgi wieczystej, połączenie nieruchomości w jednej księdze wieczystej, która jest już prowadzona, niezależnie od liczby łączonych nieruchomości; odłączenie nieruchomości lub jej części; sprostowanie działu I - O; wpis ostrzeżenia o niezgodności stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym; dokonanie innych wpisów, poza określonymi wyżej. Jednak jeżeli założenie księgi wieczystej następuje w związku z odłączeniem nieruchomości lub jej części z istniejącej księgi wieczystej, pobiera się tylko jedną opłatę stałą w wysokości 60 złotych.
Od wniosku o wykreślenie wpisu pobiera się połowę opłaty pobranej od wniosku o wpis .

Paweł Puch
prawnik@oferty.net

prawnik: Paweł Puch; email: prawnik@oferty.net
_________________
Szukasz Nieruchomości ?
Szukasz Kredytu mieszkaniowego ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Mieszkaniowy






Wysłany:     Temat postu: Ogłoszenia z portalu

Ładowanie ogłoszeń...
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Prawo na rynku nieruchomości Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Nieruchomości | Kredyt Mieszkaniowy